GŁÓWNA | DOM | AUTO | WARSZTAT | RTV | AUDIO | KATALOG | TRAFA | DOWNLOAD | LINKI
    ASTRA F Silnik X16SZ

Co i jak sprawdzić gdy silnik odmówi posłuszeństwa.
OPEL ASTRA F - Silnik X16SZ

Układ zapłonowy Multec-ZE MAP-DIS: zapłon bezrozdzielaczowy, z zaprogramowaną mapą kąta wyprzedzenia, zintegrowany z urządzeniem sterującym wtryskiem.Wysokie napięcie jest wytwarzane w dwóch cewkach zapłonowych umieszczonych na głowicy, sterowanie cewkami odbywa się sygnałami przesyłanymi przez czujnik indukcyjny do ECM. Czujnik indukcyjny (tzw. czujnik prędkości i położenia wału korbowego) jest umieszczony z boku kadłuba silnika i wytwarza sygnały śledząc zęby na kole pasowym wału korbowego (tzw. koło impulsowe). W silnikach szesnastozaworowych montowanych od IX '92 czujnik indukcyjny jest umieszczony z boku głowicy i mierzy prędkość obrotową wałka rozrządu.

Układ wtrysku paliwa Multec-ZE: układ z pojedyńczym wtryskiwaczem, rozdział paliwa do poszczególnych cylindrów odbywa się w kolektorze dolotowym, podobnie jak to ma miejsce w silniku gaźnikowym.

Akumulator: 44 Ah Alternator: 70 A/6000 obr/min Regulator napięcia: 14,1 - 14,9 V

Obroty biegu jałowego: 770 - 930 obr/min (nie regulowalne)

 

Potrzebne przyrządy:
  1. Omomierz
  2. Woltomierz prądu stałego o zakresie co najmniej 20V
  3. Próbnik napięcia stałego tzw. LED Tester

Kolejność czynności:

  1. Układ zapłonowy:
  1. Kontrola iskry na świecy zapłonowej
  2. Kontrola cewki zapłonowej
  3. Kontrola wzmacniacza zapłonu (modułu zapłonowego)
  4. Kontrola czujnika położenia wału korbowego i prędkości obrotowej
  1. Układ zasilania:
  1. Kontrola pompy paliwa
  2. Kontrola przekaźnika pompy paliwa
  3. Kontrola wtryskiwacza
  1. Czujniki i kontrola
  1. Kontrola czujnika położenia przepustnicy
  2. Kontrola czujnika ciśnienia bezwzględnego
  3. Kontrola silnika krokowego
  4. Kontrola czujnika temperatury cieczy chłodzącej do ECM
  5. Kontrola sondy Lambda
  6. Czujnik spalania stukowego
  7. Zawór recyrkulacji spalin (EGR)
  8. Elektrozawór sterujący przepływem par paliwa
  9. Jednostka centralna ECM (Engine Control Module)

Kolejność zapłonu w cylindrach: 1 - 3 - 4 - 2

Rys.21

GÓRA

  1. Kontrola iskry na świecy zapłonowej  

 

Uwaga: Rozłączyć wtyk od wtryskiwacza aby zapobiec ewentualnemu zatruciu katalizatora poprzez zalanie nie spalonym paliwem. Można w zamian wyciągnąć bezpiecznik F2 od pompy paliwa.
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć jeden z przewodów wysokiego napięcia ze świecy zapłonowej
  • Podłączyć do wypiętego przewodu jakąś próbną świecę zapłonową
  • Trzymać tą świecę w odległości jakieś 6mm od masy (np. głowica silnika)
  • Pokręcić chwilowo rozrusznikiem
  • Patrzeć czy przeskakuje iskra wysokiego napięcia od świecy do masy i czy jest ona mocna
  • Powtórzyć czynność dla pozostałych trzech przewodów wysokiego napięcia

Oporność kabli wysokiego napięcia powinna wynosić od 25 - 30 kΩ

Rys.22

GÓRA

  2. Kontrola cewki wysokiego napięcia  

 

Wzmacniacz zapłonu jest zintegrowany z cewką wysokiego napięcia, a co za tym idzie nie można zmierzyć oporności uzwojenia pierwotnego.

 

Kontrola oporności uzwojenia wtórnego - Rys.1
Dane techniczne
Zaciski cewki Oporność
Jak na rysunku Około 5700 Ω

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wtyczkę od cewki zapłonowej
  • Odłączyć przewody wysokiego napięcia od cewki zapłonowej
  • Sprawdzić oporność pomiędzy zaciskami cewki wysokiego napięcia

Rys.1

GÓRA

  3. Kontrola wzmacniacza zapłonu  

Wzmacniacz zapłonu jest zintegrowany z cewką wysokiego napięcia.

Sprawdzić połączenie z masą - Rys.2
Dane techniczne
Zacisk wtyczki Oporność
Pomiędzy 2 a masą 0 Ω

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wtyczkę od modułu zapłonowego
  • Zmierzyć oporność pomiędzy zaciskiem wtyczki a masą

 

Kontrola napięcia zasilania - Rys.2
Dane techniczne
Zacisk wtyczki Napięcie
Pomiędzy 1 a masą 11 V min

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wtyczkę od modułu zapłonowego
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
  • Zmierzyć napięcie pomiędzy zaciskiem wtyczki a masą

 

Kontrola impulsów zapłonowych - Rys.2
Dane techniczne
Zaciski wtyczki LED
2 i 3 (cylinder 1 i 4) Błyskanie
2 i 4 (cylinder 2 i 3) Błyskanie

 

Uwaga: Rozłączyć wtyk od wtryskiwacza aby zapobiec ewentualnemu zatruciu katalizatora poprzez zalanie nie spalonym paliwem. Można w zamian wyciągnąć bezpiecznik F2 od pompy paliwa.
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wtyczkę od modułu zapłonowego
  • Podłączyć LED Tester pomiędzy styki wtyczki
  • Pokręcić chwilowo rozrusznikiem
  • Sprawdzić czy błyska dioda LED
  • Jeżeli dioda nie błyska, sprawdzić czujnik położenia wału korbowego przy kole rozrządu

Rys.2

GÓRA

  4. Kontrola czujnika położenia wału korbowego  

 

Kontrola oporności czujnika - Rys.3
Dane techniczne
Zaciski czujnika Oporność
1 i 2 Około 500 Ω
1 i 3
2 i 3

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wtyczkę od aparatu zapłonowego
  • Zmierzyć oporność na zaciskach czujnika

 

Kontrola szczeliny - Rys.4
Dane techniczne
Szczelina powietrzna X 1 ± 0,7 mm

 

Rys.3 Rys.4

GÓRA

  5. Kontrola pompy paliwowej  

 

Sprawdzić działanie pompy - Rys.6
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
  • Pompa paliwowa powinna się uruchomić na około 3 sekundy i wyłączyć
  • Jeżeli pompa się nie włącza, wyłączyć zapłon
  • Wyjąć przekaźnik pompy
  • Mostkować styki 4 i 8 Rys.6 w podstawce przekaźnika
  • Pompa powinna ruszać
  • Jeżeli pompa nie rusza, zdjąć wtyczkę przy pompie i tam badać czy podczas zwierania dochodzi napięcie

 

Kontrola ciśnienia paliwa - Rys.5
Dane techniczne
Ciśnienie Wartość
Ciśnienie przychodzące do wtryskiwacza 0,7 - 0,8 bar

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Podłączyć manometr poprzez trójnik do układu zasilania paliwem
  • Uruchomić silnik
  • Pozostawić silnik na obrotach biegu jałowego
  • Odczytać wartość ciśnienia na manometrze

 

Kontrola wydajności pompy paliwowej - Rys.6
Dane techniczne
Objętość Wartość
Ilość paliwa pompowanego w ciągu 60 sek 1,4 litra

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wężyk zasilający wtryskiwacz Rys.5 i włożyć jego koniec do naczynia
  • Wyjąć przekaźnik pompy paliwa
  • Zmostkować w podstawce styk 30(gruby czerwony) ze stykiem 87 (4 i 8 na Rys.6)
  • Pozostawić pompę pracującą przez 1 minutę
  • Zobaczyć ile paliwa w tym czasie pompa napompowała
  • Jeżeli pompa podała mniej paliwa , wymienić filtr paliwa
  • Jeżeli dalej ilość paliwa nie wzrasta, zainteresować się pompą

 

Rys.5 Rys.6

GÓRA

  6. Kontrola przekaźnika pompy paliwa  

 

Kontrola działania przekaźnika - Rys.7
Dane techniczne
Styki przekaźnika Stan napięcia na cewce Oporność
30 i 87 Brak napięcia
30 i 87 Podane napięcie (+86, -85) 0 Ω

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Wyjąć przekaźnik pompy paliwa
  • Podłączyć omomierz do zacisków 30 i 87 przekaźnika
  • Zmierzyć oporność styku przkaźnika
  • Podać napięcie z akumulatora na styki 86 i 85
  • Zobaczyć czy przekaźnik klapie i zwiera styki poprzez odczyt oporności pomiędzy 30 i 87

 

Kontrola napięcia zasilania przekaźnika - Rys.8
Dane techniczne
Styki w podstawce Wyłącznik zapłonu Napięcie
4 i masa OFF i ON Napięcie akumulatora
2 i masa ON Napięcie akumulatora (chwilowo)

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Wyjąć przekaźnik pompy paliwa
  • Zmierzyć napięcie pomiędzy stykami przekaźnika a masą
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
  • Zmierzyć napięcie pomiędzy stykami przekaźnika a masą

 

Rys.7 Rys.8

GÓRA

  7. Kontrola wtryskiwacza  

 

Pomiar oporności cewki wtryskiwacza - Rys.9
Dane techniczne
Oporność 1,4 - 2,1 Ω

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Rozłączyć wtyczkę wtryskiwacza
  • Zmierzyć oporność pomiędzy stykami wtryskiwacza

 

Kontrola napięcia zasilania - Rys.10
Dane techniczne
Styki we wtyczce Napięcie
B(czarny) i masa Napięcie akumulatora

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Rozłączyć wtyczkę wtryskiwacza
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
  • Zmierzyć napięcie między stykiem wtyczki a masą

 

Rys.9 Rys.10

 

Kontrola przychodzącego sygnału z ECM - Rys.11
Dane techniczne
Styki we wtyczce LED
B(czarny)(+LED Testera) i A(niebieski) Błyskanie

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Rozłączyć wtyczkę wtryskiwacza
  • Podłączyć LED Tester pod styki wtyczki Rys.11
  • Pokręcić chwilowo rozrusznikiem
  • Sprawdzić czy błyska dioda LED

 

 

Rys.11

GÓRA

  8. Kontrola czujnika położenia przepustnicy  

 

Kontrola oporności czujnika - Rys.12(1)
Dane techniczne
Styki czujnika Położenie Oporność
A i B - 4000 - 9000 Ω
B i C Przepustnica zamknięta 1000 - 3000 Ω
B i C Przepustnica całkowicie otwarta 5000 - 10000 Ω

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Rozłączyć wtyczkę czujnika
  • Zmierzyć oporność pomiędzy stykami czujnika

 

Kontrola napięcia zasilania - Rys.12(2)
Dane techniczne
Styki wtyczki Napięcie
A i masa Około 5 V

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Rozłączyć wtyczkę czujnika
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
  • Zmierzyć napięcie pomiędzy stykiem wtyczki a masą

 

 

 

Rys.12

GÓRA

  9. Kontrola czujnika ciśnienia bezwzględnego  

Skontrolować czy nie jest dziurawy wężyk podciśnieniowy dochodzący do czujnika.

Kontrola napięcia zasilania czujnika - Rys.13(1)
Dane techniczne
Styki wtyczki Napięcie
A i C Około 4,5 - 5,5 V

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Rozłączyć wtyczkę czujnika
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
  • Zmierzyć napięcie pomiędzy stykami wtyczki

 

Kontrola działania czujnika - Rys.13(2)
Dane techniczne
Styki czujnika podłączonego Podciśnienie Napięcie
A i B 0 bar 4,9 - 5,1 V
A i B 0,2 bar 3,4 - 3,9 V
A i B 0,4 bar 2,3 - 2,8 V
A i B 0,6 bar 1,2 - 1,7 V

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Nie rozłączać wtyczki od czujnika
  • Odłączyć wężyk podciśnieniowy od czujnika
  • Podłączyć pompkę podciśnieniową do czujnika
  • Podłączyć woltomierz pod styki czujnika
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
  • Zmierzyć napięcie pomiędzy stykami czujnika przy odpowiednim podciśnieniu

 

Rys.13

GÓRA

  10. Kontrola silnika krokowego  

 

Zmierzyć oporność cewek silnika - Rys.14
Dane techniczne
Styki silnika Oporność
A i B 45 - 65 Ω
C i D 45 - 65 Ω

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Rozłączyć wtyczkę silnika krokowego
  • Zmierzyć oporność pomiędzy stykami silnika

 

Rys.14

GÓRA

  11. Kontrola czujnika temperatury cieczy chłodzącej  

 

Kontrola oporności czujnika przy różnych temperaturach - Rys.15
Dane techniczne
Temperatura Oporność
0 oC Około 5600 Ω
20 oC Około 2450 Ω
40 oC Około 1180 Ω
60 oC Około 650 Ω
80 oC Około 320 Ω
100 oC Około 150 Ω

 

  • Zlikwidować ciśnienie w układzie chłodzenia i spuścić odpowiednią ilość cieczy
  • Wykręcić czujnik z silnika
  • Podgrzewać w naczyniu i mierzyć oporność między stykami czujnika w odpowiednich temperaturach

 

Kontrola napięcia - Rys.15
Dane techniczne
Temperatura Napięcie
85 - 110 oC 2,2 - 1,4 V

 

  • Silnik rozgrzany do normalnej temperatury pracy
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Nie rozłączać wtyczki czujnika
  • Podłączyć woltomierz pod styki wtyczki tak jak na rysunku
  • Uruchomić silnik
  • Zmierzyć napięcie

 

Rys.15

 

Kontrola napięcia zasilania czujnika - Rys.16
Dane techniczne
Styk wtyczki Wyłącznik zapłonu Napięcie
1 i masa ON 4,9 - 5,1 V

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Rozłączyć wtyczkę czujnika
  • Podłączyć woltomierz pod styk wtyczki i masę
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
  • Zmierzyć napięcie

 

Rys.16

GÓRA

  12. Kontrola sondy Lambda  

 

Kontrola sygnału z sondy - Rys.17(1)
Dane techniczne
Napięcie Zmiany od 0,2 - 1 V

 

  • Uruchomić silnik i rozgrzać do normalnej temperatury pracy
  • Wyłącznik zapłonu w pozycję OFF
  • Nie rozłączać wtyczki przewodu od sondy
  • Podłączyć przewody multimetru cyfrowego, a lepiej oscyloskopu pomiędzy przewód sondy Lambda a masę
  • Uruchomić silnik, zwiększyć obroty do około 2000obr/min i obserwować czy zachodzą zmiany napięcia w podanym zakresie
  • Pozostawić silnik na parę minut na wolnych obrotach i znowu obserwować zachodzące zmiany napięcia
  • Powtórzyć wyżej opisane czynności kilkakrotnie, upewniając się że zachodzą zmiany napięcia, co świadczy o tym że sonda pracuje

 

Kontrola napięcia zasilania - Rys.17(2)
Dane techniczne
Napięcie 0,43 - 0,47 V

 

  • Wyłącznik zapłonu w pozycję OFF
  • Rozłączyć wtyczkę przewodu do sondy
  • Wyłącznik zapłonu w pozycję ON
  • Zmierzyć napięcie w gniazdku od strony ECM

 

Rys.17

GÓRA

  13. Kontrola czujnika spalania stukowego  

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wtyczkę od czujnika
  • Wykręcić czujnik spalania stukowego, który jest umocowany do kadłuba silnika w pobliżu rozrusznika
  • Zapewnić połączenie między czujnikiem a blokiem cylindrów aby było czyste i nie zardzewiałe
  • Wkręcić z powrotem czujnik momentem 13 Nm. Przestrzegać prawidłowego momentu dokręcenia, który jest ważny dla prawidłowego jego funkcjonowania. W innych silnikach (w których jest zastosowany) czujnik dokręca się momentem 20 Nm
  • Podłączyć z powrotem wtyczkę

 

Kontrola oporności czujnika - Rys.18(1)
Dane techniczne
Oporność 4000 Ω

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wtyczkę od czujnika
  • Zmierzyć oporność

 

Kontrola sygnału - Rys.18(2)
Dane techniczne
Silnik Napięcie
Wolne obroty 0,02 V min

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wtyczkę od czujnika
  • Uruchomić silnik i pozostawić na obrotach biegu jałowego
  • Zmierzyć napięcie pomiędzy zaciskiem czujnika a masą

 

Rys.18

 

Kontrola napięcia zasilania - Rys.19
Dane techniczne
Wyłącznik zapłonu Napięcie
ON 4,5 V min

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wtyczkę od czujnika
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
  • Zmierzyć napięcie pomiędzy stykiem wtyczki a masą

 

Rys.19

GÓRA

  14. Kontrola EGR  

 

Kontrola napięcia zasilania czujnika - Rys.20(2)
Dane techniczne
Styk wtyczki Wyłącznik zapłonu Napięcie
D i masa ON 4,9 - 5,1 V
E i masa ON 11 V min

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wtyczkę od czujnika
  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
  • Zmierzyć napięcie pomiędzy stykami wtyczki a masą

 

Kontrola oporności cewki czujnika - Rys.20(1)
Dane techniczne
Styki czujnika Temperatura Oporność
A i E 20 oC 7,8 - 8,6 Ω
A i E 80 oC 9,5 - 10,3 Ω

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wtyczkę od czujnika
  • Sprawdzić temperaturę powietrza
  • Zmierzyć oporność uzwojenia między stykami czujnika

 

Kontrola oporności czujnika w zależności od położenia tłoczka - Rys.20(1)
Dane techniczne
Styki czujnika Położenie tłoczka Oporność
B i C spoczynkowe 700 - 1300 Ω
B i C podniesiony 4200 - 4800 Ω
C i D spoczynkowe 3000 - 5000 Ω
C i D podniesiony 500 - 700 Ω

 

  • Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
  • Odłączyć wtyczkę od czujnika
  • Wymontować czujnik
  • Podnosić i opuszczać tłoczek
  • Zmierzyć oporność między stykami czujnika

 

Rys.20

GÓRA

  15. Elektrozawór sterujący przepływem par paliwa  

 

Kontrola oporności cewki - Rys. 22
Dane techniczne
Styki elektrozaworu Zapłon Oporność
A i B OFF 30 - 40 Ω

 

  • Wyłącznik zapłonu w pozycję OFF
  • Rozłączyć wtyczkę elektrozaworu
  • Zmierzyć oporność pomiędzy stykami elektrozaworu

 

Kontrola napięcia zasilania - Rys. 23
Dane techniczne
Styki wtyczki Zapłon Napięcie
B i masa ON 11 V min.

 

  • Wyłącznik zapłonu w pozycję OFF
  • Rozłączyć wtyczkę od elektrozaworu
  • Wyłącznik zapłonu w pozycję ON
  • Zmierzyć napięcie w gniazdku pomiędzy stykiem B i masą

 

Rys.22 Rys.23

GÓRA

  16. Jednostka sterująca ECM  

 

Kontrola napięcia zasilania - Rys.21
Dane techniczne
Styki wielowtyku Zapłon Napięcie
B1 i masa OFF Napięcie akumulatora
C16 i masa OFF Napięcie akumulatora
C4 i masa ON Napięcie akumulatora

 

  • Wyłącznik zapłonu w pozycji OFF
  • Rozłączyć wtyczki od ECM
  • Zmierzyć napięcie pomiędzy stykami wtyczek a masą przy odpowiedniej pozycji wyłącznika zapłonu

 

Kontrola połączenia z masą - Rys.21
Dane techniczne
A12 i masa 0 Ω
B10 i masa 0 Ω
D1 i masa 0 Ω

 

  • Wyłącznik zapłonu w pozycji OFF
  • Rozłączyć wtyczki od ECM
  • Zmierzyć oporność pomiędzy odpowiednimi stykami wtyczek a masą

Rys.21

Uwaga: Wielowtyki pokazane od strony styków

GÓRA

ASTRA F Silnik X16SZ   Ostatnia aktualizacja: 03.03.07