GŁÓWNA | DOM | AUTO | WARSZTAT | RTV | AUDIO | KATALOG | TRAFA | DOWNLOAD | LINKI
    AUTO

 

L.P. Nazwa układu Opis Schemat Płytka
1 Prostownik do ładowania akumulatorów samochodowych TU TU  
2 Lampa stroboskopowa do ustawiania zapłonu TU TU  
3 Podłączenie alternatora w samochodzie TU TU  
4 Redukcja napięcia stałego z 24V na 12V TU TU  
5 Próbnik napięcia elektrycznej instalacji samochodowej TU    

Opisy co i jak zbadać w samochodzie (kliknij na zdjęcie).

OPEL ASTRA     VWPOLO

 

  Prostownik do ładowania akumulatorów  

 

Jest to prosty, ale niezawodny prostownik służący do ładowania akumulatorów samochodowych. Regulacja prądu odbywa się w sposób płynny za pomocą potencjometru 680 Ω, a potencjometrem o wartości 220 Ω regulujemy maksymalny prąd ładowania. Prostownik jest zrobiony jako szeregowy stabilizator prądu zbudowany na dwóch równolegle połączonych tranzystorach mocy typu KD502, sterowanych tranzystorem BC211. Prostownik jest wyposażony w miernik, który jest przełączany, albo na pomiar prądu ładowania, albo na pomiar napięcia występującego na zaciskach akumulatora. Pomiar napięcia jest zrobiony z tzw. rozszerzeniem skali i w tym wypadku mierzy napięcie od 10 do 16V. Regulacja polega na ustawieniu potencjometrem P3 progu zadziałania przyrządu (ok. 10V), a potencjometrem P4 maksymalnego mierzonego napięcia (ok. 16V). Tak więc prawie na początku skali będzie 10V, a na jej końcu 16V jak to widać na poniżej zamieszczonej fotografii. Jako miernik zastosowałem miliamperomierz o maksymalnym wychyle 5,9 mA. Można zastosować inny odpowiednio dobierając do niego bocznik do pomiaru prądu i mostek do pomiaru napięcia. Moc transformatora należy tak dobrać, aby była wystarczająca dla prądu ładowania który tutaj wynosi 6A. Tylna ścianka obudowy prostownika została wykonana z blachy aluminiowej, która zarazem spełnia rolę radiatora dla tranzystorów mocy, co widać na poniżej umieszczonym zdjęciu.

 


Na tym foto widoczne są przełączniki: napięcia 6/12V i pomiaru prądu lub napięcia,


a na tym rozciągnięcie skali woltomierza do 8 i 16V.

GÓRA

  Lampa stroboskopowa  

Lampa stroboskopowa do ustawiania zapłonu w silnikach samochodowych:

 

Jest to lampa zbudowana na palniku IFK-120, takim jakie były wykorzystywane w lampach błyskowych do aparatów fotograficznych. Składa się z części wysokonapięciowej, zasilanej z sieci 220V~ i części niskonapięciowej zasilanej z instalacji 12V= badanego samochodu. Część wysokonapięciowa jest odseperowana od sieci transformatorem sieciowym o przekładni 1:1. Przy tych wartościach elementów które są podane na schemacie, palnik jest obciążony mocą 9W, a posiada moc równą 12W. Na wejście układu podaje się impulsy z przerywacza układu zapłonowego. Można zapiąć krokodylek podłączony z wejściem układu bezpośrednio na zacisk przerywacza (w starszych modelach samochodów, jeżeli takowy występuje), albo na kabel wysokiego napięcia który idzie do świecy pierwszego cylindra. Całość, oprócz transformatora sieciowego, została zmontowana na płytce drukowanej i umieszczona w rurce z PCV. Aby wzmocnić wiązkę światła zastosowałem soczewkę skupiającą o ogniskowej około 4cm.

Widok lampy stroboskopowej do ustawiania zapłonu

GÓRA

  Alternator samochodowy  


Rys.1 Budowa alternatora samochodowego

 

Alternator jest trójfazową prądnicą prądu przemiennego, wyposażoną w półprzewodnikowy prostownik. Na osi wirnika osadzone jest kółko napędowe (pasowe) 1, wraz z turbiną 2 ssącą powietrze chłodzące przez wnętrze obudowy 3. Łożysko toczne 5 osadzone w obudowie 4 jest uszczelnione i suchy pył nie zanieczyszcza go. Podobne łożysko toczne znajduje się w tylnej ściance obudowy 7. Prąd zasilający wirnik 6 przepływa przez pierścienie 8 do dwóch szczotek 9. Z uwagi na zastosowanie alternatora jako samochodowej prądnicy prądu przemiennego, a w samochodach jest potrzebny prąd stały, prądnica ta na swoim wyjściu musi wytwarzać prąd stały. Z tego też powodu posiada ona układ zamieniający prąd przemienny trójfazowy na prąd stały. Jest to możliwe dzięki wyprostowaniu przebiegu napięcia kolejnych uzwojeń twornika, połączonych między sobą w gwiazdę, za pomocą trójfazowego mostka prostowniczego. Mostek składa się z sześciu diod półprzewodnikowych, wbudowanych w obudowę prądnicy. W tylnej ściance obudowy 7 osadzony jest układ prostowniczy składający się z diod.

Podłączenie oraz krótka diagnostyka alternatora w 126p:

Schemat pokazuje jak jest podłączony alternator do instalacji samochodowej w maluchu. Alternator typu A115-34b który współpracuje z regulatorem napięcia typu 15TR. Jest tam też pokazane, jak w prosty sposób, za pomocą woltomierza sprawdzić czy nie jest uszkodzony alternator lub regulator napięcia. W innych samochodach alternatory są podłączone podobnie.

GÓRA

  Reduktor napięcia stałego  

 

Jest to układ przystosowany do zainstalowania w pojazdach samochodowych wyposażonych w instalację elektryczną 24-Voltową. Służy do redukcji napięcia stałego z 24V do napięcie stałego o wartości 12V, w celu zasilania urządzeń przystosowanych do pracy na takie właśnie napięcie. Znajduje przeważnie zastosowanie w samochodach ciężarowych które mają instalację 24V, a trzeba podłączyć radioodbiornik, telewizor czy lodówkę. Przedstawiony na schemacie reduktor jest niczym innym jak szeregowym stabilizatorem napięcia zasilanym 24V na którego wyjściu otrzymujemy 12V. W celu zwiększenia prądu obciążenia zastosowano stabilizator w układzie Darlingtona z tranzystorem T3 który steruje czterema równolegle połączonymi tranzystorami 2N3055 (T1, T5, T6, T7), co pozwala czerpać na wyjściu prąd rzędu 20 A. Tranzystor T2 pracuje jako wzmacniacz błędu. Gdyby z jakichkolwiek powodów (np. wskutek zwarcia tranzystora), na wyjściu pojawiło się większe napięcie od założonego, zostanie wysterowany tyrystor T4 i jego prąd przewodzenia spali bezpiecznik, powodując wyłączenia urządzenia. Wadą tego typu urządzeń jest to, że cała moc potrzebna do zredukowania napięcia jest tracona na tranzystorach i zamienia się w ciepło.

 

Wykaz elementów:
-----------------------
D10,D7,D6,D5: BAVP19 DIODE (4)
D12,D11,D9,D8,D4,D3,D2,D1: 1N5408 DIODE (8)
Z1: BZP683 16V ZENER (1)
Z2: BZP683 12V ZENER (1)

T7,T6,T5,T1: 2N3055 NPN (4)
T2: BC337-16 NPN (1)
T4: TYRYSTOR BT151-500R(7.5A) (1)
T3: KT829A(5A/800V)NPN (1)

C4,C2: 100uF CAP (2)
C1: 100n CAP (1)
C3: 10uF CAP (1)

R9,R8,R7,R3,R1: 100 RESISTOR (5)
R2: 21 RESISTOR (1)
R4,R6: 1k RESISTOR (2)
R5: 1.8k RESISTOR (1)
F1: 20A (1)

GÓRA

  LED TESTER  

 

Jest to próbnik napięcia instalacji samochodowej w którym jako wskaźnik zastosowano diodę elektroluminescencyjną, a co za tym idzie jest zdolny do sygnalizacji obecności napięcia, nie tylko takiego które stale występuje w jakimś punkcie (świecenie ciągłe diody LED), lecz także jego chwilowe występowanie tzw. impulsy (miganie diody LED). Tak więc wskaźnikiem tym możemy stwierdzić np. obecność impulsów przychodzących z komputera samochodowego na cewkę zapłonową czy obecność impulsów na zaciskach wtryskiwacza, impulsy z czujnika Halla itp... Próbnik został zmontowany w obudowie pisaka w którym na jednym jego końcu jest umieszczony grot pomiarowy, w środku opornik redukcyjny, na drugim końcu czerwona dioda LED i poprzez wywierconą dziurkę wyprowadzony przewód zakończony krokodylkiem. Grot LED Testera podłączać do potencjału wyższego (+LED Testera).

 

Schemat LED TESTERA

 

Widok gotowego LED TESTERA

Powrót do opisu kontroli układów silnika:

ADX C14NZ X14NZ X16SZ

GÓRA

AUTO   Ostatnia aktualizacja: 27.02.07